lördag 12 mars 2011

Inte bara glass, lite godis också

Man kan kanske tro att vi mest bara ätit mangoglass den senaste månaden men så är inte fallet. Fullt upp i livet, blir tystnad här. Har mycket som skulle behöva förevigas men minns förstås inte vad, därav poängen med att "föra blogg".

Igår på morgonen sprang lillebror, som nu sover i vanlig säng, in och väckte den kära systern. Hon blev rosenrasande och var arg lite till och från under gårdagen över att ha blivit störd. Vi övertygade honom att komma in till oss när han vaknar i stället och detta han gjorde i morse. Alldeles för tidigt förstås då det verkar som att ljuset får våra, i vanliga fall långsovande, barn att kliva upp runt 6-snåret.

Jag segade mig i alla fall upp och lärde honom att smyga in i vardagsrummet men då vi kom dit så satt storasyster redan där:
- Jag tror jag svimmar, var det inte du som ville sova länge idag?
- Men mamma, jag kunde inte. Jag tänker bara på godis.

I veckan har intresset för bokstävernas värld varit extra överhängande och nu är det inte långt bort till att hon börjar läsa. Hon ljudade ihop de första sidorna i Dinosaurieungar med lite ljudarhjälp, bokstäverna klarar hon alldeles själv, och var jätteglad och stolt när hon upptäckte att hon kunde läsa.
Det är en relativt lugn, harmonisk, glad och hjälpsam tjej vi har här hemma nu och tacksamheten sprudlar!

Inga kommentarer: