måndag 4 maj 2009

Sova hela natten - steg 1

Uppdatering vad gäller sömnstatus passar jag också på att notera nu när jag äntligen fick några barnfria minuter över. Att vara lediga tillsammans är härligt, fint och bra, "problemet" är bara att det är ju då man passar på att göra allt man inte hinner annars och blir således mycket lite ledig (men på ett bra sätt!). Så förutom att kratta, rensa upp, kasta skräp, firat födelsedag, varit på dop, umgåtts med kära vänner och hålla efter inomhusbombandet så har vi alltså också kört Projekt: sova-lite-mer-för-att-bli-människa-igen. Vi gick in i det helhjärtat i bästa Nu Får Det Vara Nog-anda men tappade lite fart på vägen. Lite kombinationsmodell Wahlgren-femminuters-vår egen fick förvisso ätglada sonen att bara gorma om mat från klockan 3 i stället för att börja vid 11, 12 men efter 3 är det då rakt ingen skillnad. Vi söver, han somnar (själv) för att sedan vakna 10 minuter, en kvart senare och försöka igen = inte särskilt sömnfrämjande. Jag fick nån eftereffekt av försökandet och är som en halt zombie idag. Orkar inget. Alls. Och glömde dessutom bort BVC-besök på förmiddagen. Inte likt mig. Alltså tar vi nya tag där jag måste intala min mammahjärna att han klarar sig finfint utan mat i 12 timmar. Jag vet det på dagen men när han sen skriker otröstligt på morgonsidan tänker jag, tämligen sömnhypnotiserad, "näej, men han är nog minsann jättehungrig ändå och svälter säkert ihjäääl om han inte får mat NU" eller så ger jag efter för ego-skäl och viljan att sova men visst är det så att bebisbarn lätt ska kunna sova 12 timmar som femmånaders!?

Slutsats: Vi måste hädanefter gå och lägga oss innan 12 för att få åtnjuta första fruktbärande steget som ju ändå innebär att han sover mellan 19 på kvällen och 3 på morgonen. Om man ändå inte vore en sån som blir pigg framåt kvällskvisten utan faktiskt sov samtidigt som barnet ifråga...

Inga kommentarer: