söndag 20 november 2011

Fem, nästan tonåring.

En period av skön harmoni har vi haft och trots att jag misstänker att T gått in i nästa utvecklingsfas med nya tester så känns det ändå lugnare än tidigare kaosperiod. Nu går vi från skämtsam och lugn till förbannad och oresonlig på 0,2 sekunder. I dag kom hon på att hon ville att jag skulle leta upp hennes lucialinne i källaren, följde mig glatt ner och då jag inte hittade det skrek hon:

"-MAMMAAAA!!! Nu är jag inte din dotter längre!!!!" och stormade uppför trappan i vredesmod.

Jag har kanske, efter ett förflutet i gränstesternas land, förlorat kontakt med hur det låter för utomstående öron och vill bara skratta högt och länge. Herreguuud vilken pangbrud, med betoning på svartkrutet i pang, vi har här hemma! :P

Hon löser kluriga problem och drar slutsatser och ser mönster där man inte trodde att det var möjligt för en liten tjej som just påbörjat sitt tänkande liv. Jag upphör aldirg att förvånas över barns fantastiska slutledningsförmåga!
Nu räknar hon till hundra, kan sedan länge skriva och läsa hela alfabetets stora och små bokstäver, ljudar ord och uttalar saker med finsk brytning när hon känner för det. Sjunger, dansar och vill lära sig engelska och teckenspråk. Är mest snäll men också väldigt retstickig med lillebror och bjuder på många roliga skämt och skratt där hon far fram i trygga farvatten. Hon säger helst nej tack till närkontakt med de allra flesta men när det retar M så dyker hon i våra knän och vill kramas!

Hon växer så det knakar och är nog drygt 120 cm lång, 22 kg tung och käkar som en häst. Världsbästa hetlevrade stortjejen!

Inga kommentarer: