måndag 15 mars 2010

Bästa och hämsta

Hemma hos oss har vi till middagen infört en Dagens på råd från en mycket klok kvinna på das Arbeit. Alla får berätta vad som varit bäst och sämst under dagen. Eller bästa och hämsta som T ibland säger då hon tycker att det är mycket smartare att blanda sämsta och hemska och får fram två viktiga aspekter av berättandet. Jag är, efter detta införande, så tokimponerad över allt klokt en 3-åring kan reflektera över. Saker i stil med "det sämsta i dag var när M kom in i mitt rum och rev mitt torn för då blev jag arg på honom" (och notera att hon numer noga uttalar alla honom och hennen som att det vore på liv och död) eller i dag när hon tyckte att "mitt sämsta är att du har så bråttom i dag mamma" (rusning till målarkurs där jag var fikaansvarig). Det ger råd till viktiga reflektioner även för egen del.

I dag var mitt bästa morgonteater med nallar och att en fredagsavhyvling gav fint resultat. Det sämsta att jag hade så bråttom och knappt hann krama min familj mellan jobb och förlustelse och att den intensiva målarkonsten har tagit min rygg. Dina då? Vad är bäst och vad är egentligen hämst?

3 kommentarer:

M sa...

Verkligen? Avhyvlingen fick effekt? Do tell more. Mitt sämsta är att jag åt för många smörgåsar till kvällis. Mitt bästa är att jag har bloggat om en bok och att författaren i egen hög person har svarat positivt på inlägget.

Ha det gött!

Nybliven sa...

Jag vet i ärlighetens namn inte om den hade någon effekt men något måste då ha hänt för herregud vilken skillnad i insats.
Läste hans kommentar. KUL!!!! Du har ju snart hela Sverige för dina bokläsande böcker och kan lätt slå dig in på en bästsäljande författarbana - men vad ska då hända med the Twisted Sisters feat. ZZTop?

Anonym sa...

Twisted Sis kommer alltid att gå före annan buissnes. Vi kommer att få skaffa en manager (KArin) som sköter allt det praktiska. = ) Maria