måndag 8 oktober 2007

Kalasande

Lillbäbisen har fyllt ett STORT år. Shit vilken resa! Underbar och lycklig och outsövd och tröttsam och omvälvande och fantastisk på alla sätt och vis! Nu har vi en stor tjej som fortfarande inte lärt sig gå men som älskar att utforska den närmaste världen och iaktta det förunderliga människosläktet (mammaarv?). Hon pratar oavbrutet om diverse intressantheter och kan säga mamma, pappa, tack (dat), hund (vouf) och lampa (pa) i sina bästa ordminnesstunder . Allt det viktiga alltså.
På kalaset väntade hon minsann inte fisförnämt på nån sked utan klafsade bestämt ner båda händerna i grädden och bären så att det stänkte ner både folk, fä och gardiner. Men ettårskalas får visst vara precis hur kladdiga som helst enligt äldre, mer erfarna så grädden i gardinerna kanske får bli kvar som litet fint milstolpesminne.

Hon fick så många fina presenter att vi nu skulle kunna underhålla ett mindre barnrikt land med leksaker i ett år eller så. Och nu är hon stor, alls ingen bebis längre utan går under nya titeln Barnet. Det Mammalösa Barnet till och med för idag var det ombytta roller i vårat torp. Nu är det hemmapappa och jobbarmamma som gäller i nio månader framöver. Första dagen gick faktiskt över förväntan, jag till och med l ä n g t a d e till jobbet igår kväll... De underbara ynglingar som mina dagar numera består av utmanar hjärnan och underhåller skrattet varje dag och jag får en sån energikick av att kliva in och uppmana till en liten stunds lärande i de ständigt överfulla och överhettade hjärnorna och liven. Svårt, men ack så roligt!

Nu ska hemmapappan visst bjuda på härlig måndagsmiddag. Jag gillar det här med ombytta roller. Mucho.

4 kommentarer:

Soffan sa...

Åh så roligt att höra! Att kalaset gick fint, du måste gratta lilla T:et från mig och Klaran, att jobbet känns bra och allt... Jag får en tår i ögonvrån.
Puss!

Nybliven sa...

Såklart att jag ska gratta. Jobbet är ju så kul. Lätt att glömma det ibland men så är det ju faktiskt! Trevligt schema (förutom the Wednesday from hell) och allt... För övrigt är mina måndagar rätt så öppna för förslag även i fortsättningen... sista slutklockan för dagen slår klockan 12.05. Vi kanske ses around!

Hälsa lilla K du också och stora kramar på er!

Syster Salt sa...

Stora grattiskramar från mig till lillan. =) Vad kul med kalas. Hade gärna varit där och sett tårtätningen. Har bilder från då jag fyllde ett och hade en alldeles egen tårta att leka med. Då var det morfar som hade turen att sitta närmast.

Men som sagt, stora kramar till lillan och dig från mig.

Nybliven sa...

Och stora kramar från oss till dig... det kommer nog fler tårtkladdarkalas framöver som du kan va me på!