söndag 12 oktober 2008

Äntligen!

Och trots litteraturprisartider så tillsyftas icke den franske vinnaren utan helgens VÄLbehövliga upprensning/gårdsstädning. Vi har ränt runt i så många helger nu och påhälsat, hundvaktat, insjuknat och tillfrisknat att vi inte varken haft tid eller orkat ta tag i vårt personliga utomhuskaos på låååång tid. Käre far röjde fram vår fantastiska utsikt för ett bra tag sen och den enorma rishögen som då drogs ihop har legat och legat och legat på sin plats sen dess. Ännu kärare far laddade också upp oss med en släpfull prima ved som också den försakats och vilat säkert under kåpan utanför vedboden.

Nu är den inkastad och staplad, 4 (eller 5... eller möjligtvis 6...) fulla släp med ris är bortforslade, golvet i lilla grillplatsvedbon är fixat och den andra veden inproppad där i väntan på eldbrinnande mysigheter framöver. Vi har burit bort gamla pallar, tagit bort en rasad järsgård, klippt ned humlen och fikat efterskotterat födelsedagsfika med vänner och sedan dess lekt lyckligt med en spinnande, plingande microvågsugn och ett finfint pussel!
I brist på nån ledig sekund på tu man-kvinn hand så hyrdes sen svärföräldrar in och vi kunde gå ut och äta fint och prata om livet bara vi; ingen tv, inget barn och inga sidospår. Även detta ytterst välbehövligt och skönt att påminnas om varför den där typen som hänger i samma tv-soffa här hemma faktiskt hör ihop med just mig och varför jag är så glad över det!

I någon ledig stund mellan alla dessa sköna höstluftsaktiviteter har vi övertalats av den lilla pratmostern att se på "schiml" som då såklart är hennes nya favvis; The Film, samlingen och "animeringen" av alla tre Benny-böcker (Nämen, Jamen och Nöff Nöff). Den vill hon se om och om och om igen, trots att hon redan kan hälften av orden och jag vill kräkas när jag hör första tonen i inledningsmelodin ("Mamma huvva").

Bra helg med andra ord. Mycket gjort = ett förnöjt sinne. Åtminstone när kroppen använts på uteplan i många, många timmar per dag. Sånt gör mig nöjd. (Värre är det med inomhusstädningen... *suck*) Nu väntar visst en lika bra vecka har jag hört. Samma till er!

3 kommentarer:

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej. Länkade mig fram i djungeln av bloggar och hamnade hos dig. Fyndet, en mycket rolig blogg som jag gärna återkommer till. Ska titta vidare i den nu så ha en bra dag. :o) C

Syster söt sa...

Hej kära kusin. Bara för att jag inte kan låta bli: Gärdesgård. Hoppas allt är bra med dig, familjen och magen uppe i norr. :) Kram på er!

Nybliven sa...

C: Så roligt att du tycker det! Du är en himla massa välkommen!

Kusin: Gärdesgård i all sin ära men uttalet får i denna strid gå före antik stavning. Helst skulle det nog va jäschgård men så djupt kan inte ens jag sjunka...
Kram tillbaks!