måndag 3 mars 2008

Berg- och dalbana

Idag under arbetstid har humöret som vanligt fått pendla vilt. Först en besvikelse i form av det faktum att mitt missnöje med lönesitsen inte verkar förbättras avsevärt. Inte alls faktiskt. Och motiveringen är dessutom bristfällig.
Men så mitt i allt pengaelände kom en underbar själ med en fin, fin överraskningspåse FULL med underbara små plagg för en tinitott och det var ju så gulligt att mitt hjärta bara log resten av dagen!
Tills nu på kvällen då förstås. Vi glömde nämligen grodan hos mor och far i helgen. Då förstår ni kanske att det inte var vilken groda som helst som klantigt nog försvann ur våra metvetanden en ödesdiger stund vid packningsdags, utan bästa gonattåsovgottgrodan. Den som hon håller i handen och snusar lite på sådär gosigt vid läggdags. Avslappningsgrodan. Ingen groda ingen avslappning. Alltså ingen ledig kvällsmysig stund för föräldrarna idag.

Hoppas på en humörjämnare dag i morgon. Men det är nog inget man kan räkna med. Upp och ned, ned och upp. Frk C är som en galen tupp.

4 kommentarer:

Annas resa sa...

Men alltså!! Hur kunde hon (B) göra så?
Kul att påsen i alla fall kunde göra dig lite glad. Den gjorde vårt förråd lite gladare och rymligare också;)
Hoppas grodan hoppar tillbaka hem fort som rackarn!

M sa...

Men du, nu blir jag nyfiken på din lön. Jag har ju själv varit så förbenad över min. Jag har pratat med min chef också för att få motiveringar och sedan har jag fått spy ut min besvikelse - för det är han bra på att ta. Nu verkar det som om jag har fått en ordentlig löneökning, men jag känner fortfarande att jag vill ha en motivering. Vad är det jag får ökningen för - är det min pedagogiska skicklighet eller för att jag enbart hamnat i en snedsits... Men motiveringarna de ger platsar ofta på floskeltoppen och det suger verkligen.

Nybliven sa...

Anna: Mmm. Vi mailar just nu i frågan och hennes ton är INTE trevlig. Jag hade nog förväntat mig åtminstone en förstående ton och en bra förklaring till varför inte!
Grodan är nu in da haus :-) Halleluja för det!

M: Exakt! Och när jag frågade om vilka kriterierna egentligen är så fick jag svaret: "jag är förskräckt över att du inte förstått vilka kriterierna är, det var ju det vi pratade om på lönesamtalet" Mmm visst. Men hur mäts de? Vad är skillnaden på mig och den som har 10.000:- mer i lön? Och vilken insats ska jag göra för att ligga i översta skiktet av ökningsskalan nästa gång? Motivering, tack och inga snäsiga avledningsmanövrar. Jag blir så suuuur (och besviken!!)! Hrmpf.

M sa...

Jag har precis sett ett program om psykopater i arbetslivet. De kallades funktionella psykopater och återfinns ofta i ledarpositioner. De typiska drag som räknades upp var oroväckande överensstämmande med vissa personer i ledarposition på en arbetsplats vi alla känner till.

Ja, ja. Jag har just sett Gossip Girl på trean så nu kan jag somna med ett leende på läpparna.