lördag 10 september 2011

Husmodersskola

Inledde dagen med att skala en hel massa äpplen för att göra en hel stor kastrull full med äppelmos. Ner i små behållare och in i frysen för att alltid ha äppelmos som inte är sockeräckligt. Sen lagade jag upp två kilo, COOP-fyndad, halvapriset-köttfärs som blev till österlandskryddade biffar och så lite lunchlagning på det. Fortsatte med ännu två och ett halvt kilo köttfärs som blev italiensksmakande och rullade köttbullar för brinnande livet. Vevade ihop en mintchokladmousse till kvällsgodis och ugnsstekte två kilo kyckling med grönt till middag och vidare användning. Åt, kände mig trött men lurade med mig mannen (efter att han slitit med att få till sista trixet med golvvärmen så att vi kan slå igång den innan vi får frost inomhus) att städa huset innan vi la av för dagen och stormade vidare en stund till.

Det är alltså så här det känns att vara Husmoderligt Ansvarsfull och Välplanerad. Nu har vi tolv (!!) färdiglagade middagar till såna där mörka krisdagar då man inte vill/orkar laga mat och jag vet inte när sist det hände. Mest troligt aldrig. Nu har jag gjort mitt för den här veckan, möjligen för hela månaden och ser ni mig framöver så är det nog i en ganska slapp ställning insupandes atmosfären. Alternativt ett glas vin. Ehe.

4 kommentarer:

M sa...

Avundsjuk! Så duktig du är. Och energisk.

Nybliven sa...

Hahahahaaaaa. Knappast. Det var därför det var värt att omnämnas. Jag hade BESTÄMT att jag var tvungen att ta tag i en del grejer annars hade inget blivit av, men nu fattar jag hur de här människorna som alltid har lagad mat och städat hus känner sig...

Annas resa sa...

My God! Du är helt otrolig, alltså. Här är vi ju glada om vi kommer på en enda rätt förutom spaghetti och köttfärssås... (vilket det blir till mat ikväll, by the way).

Nybliven sa...

:D Men det är ju också... gott.

Jaa, jag kan knappt tro det själv. Jag avundas mina vänner som är så före sin tid och alltid har nån gömd middagslåda i frysen. Nu är jag där och känner mig lite lugnare inför hösten. Skönt att ha en tillflykt på nåt vis. I dag sysslar jag tack och lov med kroppsarbete i stället. Det passar mig betydligt bättre!