lördag 8 september 2007

8 spännande och intressanta (!) fakta om mig själv

Jag har blivit utmanad av otroligt begåvade och kreativa Lily-människan som ber mig blotta mig lite och visa på 8 nakna sanningar om mig själv. Svårt att komma på nåt egenskapsförhöjande och avslöjande men jag ska göra ett försök.

1. Jag är en fullblodig språknörd. Jag älskar varje liten beståndsdel av detta underbara kommunikativa livets salt. Särskrivningar, felstavningar och konstiga formuleringar får det att bränna lite i hjärtat. Fina ord och meningar får min själ att dansa. Jag försöker till exempel att lära (den ofrivillige) sambon spanska sådär lite i förbifarten. Det går sådär.

2. Jag är expert på pinsamheter och skulle kunna starta en hel programserie med titeln Bortgjord. Som tur är så är det mesta kul och bara pinsamt i nån minut eller så. En särskilt svår incident inträffade då jag bodde i London och jag och rumskompisen hade lite lattjolajban på gång med ett par söta nordirländare. Det slutade med att hela huset larmade mitt i natten, en av oss satt inlåst i en farstu och ägaren förbjöd oss, som första tjejer (då klientelet var övervägande mansdominerat), att komma tillbaka till puben inunder mer. Hopps.

3. Översitteri och inställningen "jag är bättre/förmer/smartare/etc än du" gör mig topp tunnor överväldigansch rasande. Den som lilla gumman-klappar mig på huvudet eller lägger den tonen i sin röst blir snart lemlästad eller så. Jag blir lätt förbannad på orättvisor överhuvudtaget. Oftast åt andra.

4. Jag har en bildfantasi utöver det vanliga och skrattar därför oftast längre än vad som ses som normalanpassat efter en historia. Allt blir ju så kul när man ser roligheterna i huvudet också. Människor som är likadana har jag hysteriskt roligt ihop med!

5. Jag träffade Mannen och Pappan till vår älskade T 2001 på dåtidens hetaste chattprogram ICQ. Helt utom raggningssyfte. Två nattugglor med kvällströtta vänner ville ha lite underhållande sällskap på nätterna. Det är 6 år sen nu...

6. Jag är allergisk mot lån. Lånar helst inte pengar av n å n. Jobbade under hela studietiden och har därför inget studentlån. Huslånet gick dock ej att undvika och bränner därför lite extra i medvetandet. Vinner jag pengar är det hit de går!

7. Överberusning är inget för mig. Tycker inte om att tappa kontrollen och har aldrig sett alkohol som en möjlighet att säga/göra något jag inte skulle i nyktert tillstånd. Alltför fulla vuxna är i mina ögon pinsamma och osmakliga. Har svårt med fall då människor raglar, sluddrar, berättar livshemligheter, gråter eller somnar ifrån för att de druckit för mycket. Lagom är bäst, tack.

8. Jag har jobbat som bananplockare under min rundresa i Australien. Det var jag, min vän J och de inavlade människorna i lilla samhället Tully. (Och just det; killarna som året innan stött på oss på en nattklubb i Cork, Irland och nu dök upp vid världens ände. Small, small world...) Vi fick i alla fall inte jobba tillsammans pga den överhängande risken att vi skulle "bli lesbiska" då... bright people in an inbred down under...

Samtidigt utmanar jag dessa 4 undersköna livstalanger: Soffan, Cissi, Syster Salt och Godisråttan. Fire away chicas!

Regler: Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv. Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor och skriver in dessa regler. I slutet av inlägget skriver du 4 personer som du utmanar och skriver deras namn. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen i deras kommentarrutor på deras bloggar, så dom vet att dom har blivit utmanade och läser ditt blogginlägg.

3 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Ja, du bara växer och växer i mina ögon. Så intressant du är! Och du är en jäkel på att skriva humoristiskt dessutom!
*s* Blev lite full i skratt över syftningsfelet (är det väl?) i punkt ett. Jobbigt att du tvingat honom till att bli sambo med dig!

Tack för att du bjöd på dig själv! Jättespännande!

Anonym sa...

Men du söta lilla språkpoliskusinen, det heter ju inte "i stort skett" utan "i stort sett".

//Besserwisserkusinen ;)

Hoppas allt är bra i Norr. Jag och pappa hade tänkt hälsa på dig när jag var hemma sist men så åkte han in på sjukhus så det blev inget av de planerna. Kul att du bloggar så man får en chans att följa med i vad som händer i ditt liv! :)

Nybliven sa...

Lily: Haha. Jo, först var det ett syftningsfel men när jag läste igenom det så stämde det ju liksom på pricken så det fick stå kvar. Han är min ofrivillge sambo när jag sätter igång med mina språkfasoner. Vilket vill säga ofta. Nu har han nog blivit lite van dock och tycker kanske rent utav att det är lite kul att kunna några viktiga spanska ord...

Och du måste vara MINST lika intressant och humoristisk eftersom du gillar det du läser!! Fast troligen mer! För jag - jag är ganska bra på att v e r k a bra... ;-)

Fröken Besserwisser: Hittar ingenstans. Inga "skett" här inte. Du har inga bevis på det anklagade övertrampet. Inga alls. Det kan aldrig ha hänt. Du måste ha inbillat dig. Too much fun on a Sat-night!?

Kom förbi nästa gång! Ta med språkpolisboken så kan vi ha kul hur länge som helst!!
Förresten sååå roligt att DU bloggar för dig har jag ju tappat bort i flera år. Nu tar vi revansch va!?!