tisdag 31 juli 2007

Det Andra Sverige

Ja, nu har det kommit till oss också. Det där Andra de har pratat om på tv och radio. Regnet som bara öser ner. Nu är det här hos oss i toppendelen av Sverige. Jag har förundrats över de väldiga vattenmassor som verkar ha öst ner och förstört väldiga mängder grödor för söderbönderna och väldiga antal semestrar för övriga söderfolket. Förundrats men inte riktigt förstått. För hur kan det vara översvämning i söder när vi har fint väder och mest bara uppehåll i norr?
Men idag förstår jag. För idag piskas vägen våt av det ihärdiga, tunga skyfall som nu till slut hittat vägen till den allra vackraste delen av vårt avlånga. Jag gissar att det skulle ta 4,5 sekunder i genomsnittlig tid att bli absolut soaking wet om man skulle vilja stå en stund på gräsmattan för att njuta av smattret. Så det vill man såklart inte. Idag är dagen som jag och semestermannen sitter inne och hinkar kaffe och tittar på film till ljudet av envisa droppar mot fönsterrutan. Njuter av en innedag i slöaranda. Lite planlöst bloggande. Och såklart av att det Andra Sverige i vanliga fall ligger ganska långt härifrån. För hur kul hade det varit om hela semestern sett ut så här?

Söderlänningar: emigrera! Så här kan man ju rakt inte ha det.
Love.

4 kommentarer:

Cissi sa...

Hej och välkommen tillbaka till cybersverige! Kul att se att du har det bra. Vad mysigt det lät med mysdag med regnet smattrandes mot rutorna!

Nybliven sa...

Tacktack! Skönt att vara tillbaka om än så bara för en liten stund!
Jotack, bra med allt. Nästan lite fööör bra kan jag tycka när jag inte hinner med nåt alls (men ändå massor!) och dagarna bara går och går. Snart är snälla, lilla semestern slut och lite senare slutar jag ju vara mamma på heltid. Oh Sweet Jesus how time flies!
Hoppas allt är bra med dig me' efter husvagnsäventyret!

Åsa sa...

Nice to have you back!!

Nybliven sa...

Åsa: Nice to be back. Om än sporadiskt...