måndag 2 mars 2009

Lite skott å så

Verkar som att det inte tänker sluta snöa för året. Den här föräldraledigheten har därför verkligen inletts av daglig (känns det som!) skottning och värkande rygg. Jag kan lugnt dra slutsatsen att snöslädar (som i stora, breda spadar alltså) inte är gjorda för långa människor med kass nackstatus som redan lider av att bära barn och sitta med dem på armen i näringstillförande syfte. Hur mysigt det än är så lägger det inte till pluspoäng för ständigt massagelängtande knutar och andra hårdheter på människans baksida. Jag som tänkte sol och blå himmel och så var det plogföre och djup snö igen.
Det blev med andra ord bilen på 3-månaders-kontroll idag. Ytterligare ett kilo på den mjukfina bebikroppen och dramakungsskrik vid första vaccinationerna. Håller huvudet så gott som själv och jamar som en kattunge när han pratar. Får till världens fönsterglassprickande skrik vid missnöje och sover mycket lite. Ett pass per dag men tack och lov hyfsat på nätterna (än så länge...). Är lättroad och gurgelskrattar gärna och ofta. Älskar sin spelande elefant och kan ligga på sitt skötbord i timmar och bara koncentrera handen på att nå och slå den. Kort sagt världens, världens finaste lilla stora pojkbebis, helt objektivt och sanningsenligt. Amen.

Tänkte långpromenera i solen idag på förmiddagen men ett nytt rikligt snöfall från mulen himmel krasade alla sådana gårdagsdrömmar och nu sitter jag här med två sovande och en nyinstallerad dator efter en fullt-upp-helg. Efter en intensiv byggarhelg kan vi nu stoltsera med två färdiggipsade rum som i stort sett nu är helfärdiga för spackling, målning och tapetsering. Fantastiska mamma och pappa (mina alltså, inte vi själva i irriterande tredje person) har varit här och assisterat. Med barnpassning och byggassistans måste jag säga att tempot rullar på på ett helt annat sätt än när vi är själva hemma och avbryts stup i kvarten för diverse annat. Så miljoners tack för det bästa ni!

Nu kaffe och bok i sista stunden av tyst ensamhet för idag. Lova lugnt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!Jag såg dig igår när ni var på väg ut för promenad tror jag.Såg väldigt mysigt ut! Hopps att det snart har slutat snöa för iår.Vi klara oss bra på det som redan finns.Sköt om dig! Kram,Frida

M sa...

Alltid kul med uppdateringar om hur ni lever och har det. Det där med ett pass sömn per dag vet jag allt om och båda mina grabbar började med det, fast strax efter tremånaderssprutan.

Det låter som om det blir tipptopp hemma hos er och jag har ju surrat om att jag ska komma förbi någon gång. Jag hör av mig så att jag säkert vet att det passar och så får det bli när mina egna telningar inte försöker slå världsrekort i snorelvor.

Ha det! Kram M

Nybliven sa...

Hej Frida! Kul att du kommenterar för nu har jag hittat tillbaka till din sida igen och uppdaterat mig lite. Låter som att du har det ganska tufft just nu och jag hoppas att det snart får lätta för dig!!!

Nu länkar jag förresten till dig så att jag inte glömmer adressen igen... Ha det bra och halta gärna förbi om du vill ha sällskap nån gång! Kram på dä!

M: Jo visst blir det tipptopp alltid. Nån gång. Om sisådär en hundra år om jag bestämt måste gissa. Men ni/du är jättevälkomna ändå. Förbered er för kaos bara. Ganska behagligt då man lärt sig leva med det förvisso. Man kan inte ha så höga krav på sig själv när man har två små som ställer upp reglerna.
Kram på er och snora vidare!