lördag 4 augusti 2007

Dagens kloka ord

Det känns som att jag den senaste tiden sett och hört en så himla massa hemska saker om barn som har det svårt. Många tårar spillda i det Nyblivenska residenset med andra ord. Så lyssnade jag på Sommar i P1 för ett tag sen (minns inte vem som var sommarpratare) och insåg så mycket finare och mer rofylld/kärleksfull världen skulle vara om alla familjer levde efter dessa kloka ord, eller åtminstone dess andemening, oavsett familjens uppbyggnad:

The most important thing a father can do for his children is to love their mother.
Theodore M. Hesburgh


Det var bara det. Kram å gonatt!

2 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Ja, så tankeväckande. Världen skulle behöva sig en uppryckning, faktiskt. Vi kan göra den mycket vackrare och framför allt lämpligare för barn.

Idag har jag scrappat en layout med dikten:

Barnets önskan

Krama mig ofta så blir jag glad och trygg,
låt mig känna mig älskad även om jag varit stygg.
Stå fast, ni som är vuxna, trots mina prövningar och test,
för även om jag klagar är ni ändå bäst.
Visa mig i handling vad respekt är för någonting,
lär mig se det vackra i världen runt omkring.
Tala om att jag duger just precis som jag är,
och låt mig höra ofta att jag är er väldigt kär.
Låt vårt hem vara ett ställe där tolerans och kärlek bor.
och kom ihåg att man kan leka även om man blivit stor!!!

av Stina Norén

Och den gick också rakt in i hjärtat på mig. En påminnelse om min något kärleksfattiga barndom och om vilken förälder jag vill vara till mina barn. Borde inte alla barn ha rätt till diktens innehåll?

Nybliven sa...

*tårögd*
Ja, tänk så många som aldrig får ha det så. Aldrig lära sig kärlek och respekt hemifrån. Aldrig känna sig älskade. Det är så sorgligt. För det är precis som du skriver barnens mest självklara rättighet i livet!!! Är man inte redo att älska villkoslöst ska man nog ta sig en rejäl funderare innan man bestämmer sig för att skaffa barn.

Men du: let's make it a better place! Kärlek har jag gott om!!!