onsdag 28 februari 2007

Fina böcker och god mat

Drog igår med mig mamma på årets stora bokrea trots att jag visste att det var en smula dumdristigt med tanke på min ekonomiska status. Bokreor är ju trots allt min stora passion, ja, lite av min beroendeframkallande drog faktiskt. Böckernas inriktning byts i stort skett varje år men intresset och passionen består. Ett år var det fantasy, ett år renodlad skönlitteratur, förra året kom jag hem med historieböcker i alla färger och tjocklekar och i år var det såklart de underbara barnböckernas tur. Jag hade förstås satt upp en smärtgräns för hur mycket jag skulle få spendera så att kassarna inte skulle bli alltför fulla och lyckades (hör och häpna!) att hålla mig inom ramarna! Med tanke på att detta är den enda drog som jag verkligen missbrukar, förutom då socker, så känns det ändå rätt så ok och legitimt att vildsint shoppa loss under resonemanget att man ju aldrig kan ha för mycket böcker... Drömmer fortfarande om det ultimata hemmabiblioteket med höga hyllor och skön, inbjudande fåtölj med läcker, lockande läslampa. Just nu ligger nämligen böckerna på hög och skriker efter ett eget hem och då måste jag såklart ge dem det. Så småningom i alla fall.


I väntan på det jag inte kan förändra har jag i alla fall förändrat vardagen något genom hittad matinspiration hos Frida vilket ledde till en god och matig soppa som jag ändrade till gryta med några finjusteringar i receptet. Jag lade till en kycklingfilé, broccoli och strimlad ingefära och drog ner lite på mängden buljong men måste hålla med henne om att tanken att det skulle räcka till 4 pers var något optimistisk. Jag och M åt varsin portion och nu ligger det några ynkliga bitar i en matlåda till mig i morgon så tro inte att det går att få det att räcka till en hel familj eller så. Det var i alla fall sagolikt gott och jag avslutar alltså denna dags blogginlägg med en middagsrekommendation och en förhoppning om en smaklig måltid. Nu ska jag kolla D.I.Y-program på BBC Prime. Peace out amigos!! ;-D
Foto:Privat kollage

Inga kommentarer: