fredag 9 februari 2007

Hypoallergen kost

Så var det dags. Återbesök hos barnläkaren för att kolla att allt var bra med Lill-Fias utslag. Det var det - bakslaget drabbade i stället mig... Den 30-års-erfarenhetsrika barn/allergiläkaren uttryckte nämligen en viss oro, efter att hon träffat M förra besöket, om en förhöjd framtida allergirisk hos T. Hon menade att eftersom pappan varit atopisk allergiker hela sitt liv så räknas nu dottern som ett "högriskbarn" och hur ställde jag mig till att äta hypoallergen kost så länge jag ammar? Ställer och ställer mig undrar då jag. Är det bra för henne så är det ju bra för mig men vad innebär det?
Resultatet blev att jag, så länge T får näring från mig, måste sluta äta mjölkprodukter och inte då bara mjölk, fil, smör, creme fraiche och självklara mjölkprodukter utan ALL föda som innehåller minsta lilla mjölkprotein (dvs en hel massa!). Det kan nog bli svårare än man tror. Men samtidigt är ju detta något bra då jag, hur länge som helst, har tänkt att jag ska testa att skippa alla mjölkprodukter för att se om gasstatusen i min mage sjunker något. Jag ska få träffa en dietist till veckan för att lägga upp mitt Nya Nya Liv och lära mig allt om mjölkmat.

Konsekvensen av hela historien har dock blivit att jag nu känner att jag måste vrålfrossa i choklad och glass och annat mjölkigt gott som jag nu inte får äta på typ 7 månader (trots att det är för Ts skull och jag borde sluta NU utan betänkligheter!). Och jag som är 1,5 dag in på min framgångsrika sockerfria diet. Det borde ju bli ännu lättare nu när de tar min passion ifrån mig (the Ice Cream). Den som lever får se. Nu ska jag nyhetsuppdatera mig och reflektera över laktosfrihet.
Trevlig helg!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men 5% borde väl vara ok? /Morbror

Nybliven sa...

Ja man tycker ju det.:-D Enligt mina principer kanske tom 10%. Vet inte om mjölkdietisten håller med bara... kanske inte T heller. Annars låter 5% glass om dagen rätt så bra!
När kommer ni och hälsar på oss då? Kram!