onsdag 21 mars 2007

Den Sociala Dagen

Oh, my goodness va jag har umgåtts idag! Först såklart med lilla bebben som nu oftast vaknar innan 6 efter sina ihållande 10till12-timmarssovpass. Efter morgonaktiviteter gick jag prommis i härliga vårsolen och mötte upp med en hel massa andra mammor på vidöppen förskola. Vi lekte lite med de andra barnen, sjöng och rörde oss till små örons musik och gick sen på ännu en lång promenad i solskenet. När jag sen kom hem var lunchtiden för länge sen över och den ständigt hungriga magen skrikande tom. Efter en snabb, sannerligen oromantisk grötlunch röjde jag undan överbliven snö från tidigare skottningar, hämtade min strandstol i källaren och satte mig i ljuvligt lä med min bok som aldrig verkar bli utläst. Konstigt det där med att jag tänkte att mammaledigheten skulle vara den ultimata chansen att läsa en massa, massa böcker och komma ikapp lite på den ständigt frodande och överflödande bokmarknaden men aldrig hinner. Eller orkar snarare. Trots att Fru Lantz skriver en tämligen lättläst historia om småbarnsförälderskapets fram- och baksidor orkar jag sällan med mer än ett par sidor per kväll innan ögonen börjar svida. Och jag som längtar till nästa bok som ligger där och glöder på mitt nattduksbord. Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Som jag har sett fram emot den!

Men nu är det en bok i taget som gäller. I förvirringens förlovade tid vågar jag mig inte längre på två i taget som snarare var en regel än ett undantag i mitt tidigare liv. Då rör jag väl ihop dem som jag gör med allt annat som inte står uppskrivet i min (rätt så luftiga) kalender som hänger väl synlig på köksväggen.

Inga kommentarer: