måndag 26 mars 2007

Eftermiddagskaffe

Det är inte klokt hur lite man hinner trots att man är hemma om dagarna. Kliver upp, gör babymorgonbestyr, äter frukost och vips! är det eftermiddag. Många dagar hinner vi inte mer än en liten prommis. Måste vara lite som med arbetslöshet det här. Ju mer tid man har till sitt förfogande desto mindre blir det gjort.
Det är klart att jag skulle tänka mig att klämma in en socialdrickarkaffestund hos någon trevlig person varje dag men som det ser ut just nu vet jag inte vem jag ska knacka på hos för att få mig en sådan stund. Och det är ju inte helt säkert att den slumpmässiga grannen skulle uppskatta ett liknande besök, hur väluppfostrade de än må vara.

Idag fick jag åtminstone sällskap till eftermiddagskoppen. Jag "måste" ju ha bilen på måndagar (vet inte hur länge detta argument är gällande då jag ju faktiskt har två fungerande ben och en barnvagn till mitt förfogande...) för att ta mig till babysimmet vilket innebär att M jobbar hemifrån på måndagseftermiddagar vilket i sin tur medför att vi idag kunde ta extra lång trefika med våra termosmuggar ute vid solväggen. Trots att sällskapet numer börjar vara välkänt (och kanske lite enkelspårigt i variationsmöjlighetssyfte) så är det alltid mysigt att ha någon att diskutera viktiga ämnen med. Världssvälten, den ohållbara situationen i Irak, IRAs icke-existens, global uppvärmning, regeringsskiftet och Perssons senaste uttalanden är ämnen som alla blivit avklarade och lösta i vårsolen och vi har nu övergått till viktigare saker. Exempel på sådana är: vilken bank ska vi råna för att få mest pengar, vilken kaka ska vi baka till helgfika nästa helg och exakt var på tomten ska vi placera en eventuell bastu och grillplats. Vi hinner, tro det eller ej, också med lite kaffe och skorpa emellanåt och faktiskt ett och annat vokaljoller också. Himmel så produktivt man- och kvinnfolk det bor i det här huset!

Inga kommentarer: