onsdag 27 juni 2007

Att uppskatta det liv man har

Jag tänkte skriva nåt fint om hur bra vi egentligen har det i våra liv men sen pratade jag med Försäkringskassan och känslan var som bortblåst. Fick nämligen panik igår när jag fick mitt lönebesked och insåg att jag ju faktiskt får semesterlön från mitt (håll i er nu!) j o b b i sommar. För första gången någonsin. Jag tänkte "Halleluja!" och "Åh nej! Nu tror ju Försäkringskassan att jag fuskar! Måste ringa ditt PRONTO!. Måste betala tillbaka utbetald föräldrapeng för juni och inställa julis utbetalning. Nu. Innan de granskar mig." Försäkringskasserösten i första luren lovade att det skulle ta 3 minuter att få hjälp med mitt ärende och 30 minuter senare satt jag fortfarande kvar i runtkopplingcirkusen. Nej, du måste prata med föräldrapenning / Piteå / Jan-Erik / Skellefteå / Sture / Thorén etc. Bara för att jag flyttade efter den 1:a november. Och fyller år den 17:e januari. Makes perfect sense, eller hur!?
Nu verkar det dock som att vänliga rösten Thorén i Skellefteå (kontor 2580, mitt kontor) kanske fixar det. Men innerst inne känner jag mig fortfarande skeptisk. Måste kolla "Mina ärenden" varje timme tills det är klart. Att utbetalningskortet de ska skicka mig stämmer på öret förutsätter jag. Inga glitchar på en dag eller två där inte. Och att återbetalade barnledighetsdagar automatiskt dyker upp på "Min sida" igen är väl självfallet!? Eller?

2 kommentarer:

Soffan sa...

Du, inget är självklart när det gäller FK. När jag i höstas hade glömt ange mitt kontonummer fick jag veta att kontonummer inte kan ändras via "min sida" utan måste göras face to face på ett kontor. Klara var väl sisådär 10 dagar gammal och alldeles gul när vi traskade iväg för att åtgärda problemet.
Nu, i juni, när jag fått min nya lön och ringde för att fråga hur jag skulle gå till väga för att ändra till min nya, ofantligt höga lön, svarar rösten på andra sidan "Men han kan du säga till mäj nu så ändra ja på en gång!".
Skönt för mig, men i efterhand ångrar jag att jag inte klämde i med en riktig fetpeng!
OK. Det där blev ett helt blogginlägg. Skulle ju vara en kommentar ju...

Nybliven sa...

Jo du kunde väl åtminstone ha dragit till med en rimlig 30.000:- lärarlön!?

Och att inget är självklart med FK förstår jag efter dagens samtal och total oorganisation i luren. Tur att självbetjäningen funkar bra för ens flesta ärenden!