söndag 3 juni 2007

Tropisk värme

Vilken härlig helg det blev det här! God mat och dryck, trevligt sällskap och världens vackraste väder. Vi har fortfarande 26°C i skuggan och njuter förstås i fulla drag av årets första riktiga sommardag.
Litet svettigt har det förstås varit och jag drog dessutom en favorit i repris och tänkte att solens strålar nog inte bränner så hårt ännu. Konsekvens: jag brände återigen axlarna i härlig linnesform. Men vad vore sommaren utan väl inövade traditioner?

Lilla gumman har emellanåt varit alldeles slut av värmen trots skuggläge och plask i badet och har därför sovit lite extra mycket i varma vagnen idag. Hon har dagen till ära dessutom verkligen fattat grejen med att vinka och har underhållit hela glada släktgänget med sina fantastiskt rara och ivriga handrörelser (i timmar...). Jag har lärt henne tidigare men då har det varit mer sporadiskt och nu kan vi äntligen skryta med hennes första partytrick, vinkningen, på riktigt.

Ytterligare en bebisförändring som genomförts idag är att hon nu sover sin första natt i det egna rummet. Vi tyckte inte att det var någon idé att flytta över henne innan släktingarna fått ockupera rummet färdigt men så nu ikväll var det dags. Hon tittade sig intresserat runt vid kvällsamningen och somnade sedan utan minsta lilla tveksamhet. Jag hoppas i hemlighet att hon plötsligt ska glömma det där med att hon gärna vill amma lite mitt i natten och sova i oavbrutna 12-13 timmar som vissa lyckliga mammor pratar om.

Det ryktas om att morgondagen ska bli lika vacker som denna tropiskt varma dag så nu är det bäst att jag återhämtar axlar och trötta ögon med lite salt korv och soffläge innan sängen. Någon mer än jag som är extremt sugen på ett dopp i det stora blå snart - hojta!

6 kommentarer:

Åsa sa...

Har doppat fötterna idag i den inte alltför varma (läs iskalla) Piteälven, och jag skulle nog vänta ett tag med premiärdoppet om jag var du!

Marie - Med mina händer... sa...

Om vi säger som så... så längtar jag till augusti då jag kanske kan tänka mig att doppa mig i det minst 22-23°-iga vattnet...

Badkruka? Jag? eh..... ja.

*vinkar till lillgumman*

Anonym sa...

Sol hela veckan! Tra-la-la-la-laaaa :D

Nybliven sa...

Åsa: Det är lite det som är grejen tror jag. Jag har nog fortfarande kvar lite fjortistävlingsinstinkt och vill vara först att ha slängt mig i. Sen så älskar jag förstås att bada också. Och hatar när jag blir överhettad i solen. Kalla bad kan alltså verka både befriande och utmanande i en ovuxens ögon...

Lily: Badkruka minsann... Du är alltså en sån som jag brukar försöka utmana till dopp, eventuellt håna en smula och slutligen, i smyg, avundas sol-och-värme-uthärdarförmågan. Välkommen upp så ska vi se om du inte kan bli utmanad...!?

Christina: Sol hela veckan på rödbrända axlar. Aj-tra-la-la-aj. Men det borde lägga sig till imorrn så jag kan läsa ljudbok i gassande sol och drömma om fler bad, va!?

Marie - Med mina händer... sa...

:-D

Hur många grader har ni i vattnet? Brrr... njaa... det skulle nog krävas 10 starka karlar, miljonbelopp, hot mot mina barn, eller något för att jag skulle ta vatten ovanför knäna... *skrattar*

Nybliven sa...

Hot mot dina barn säger du... 10 starka karlar... hmmm... kan vara bra att veta... ska påbörja badarstrategier genast. Men det där med miljonbeloppet kan du nog förlägga i nån gammal ask för det har jag svårt att hosta fram. Hot däremot är en annan femma. Ska se vad jag kan hitta på...
Snart ska här badas! Jippi-kaj-äj! (som man visst säger i Vilda Västern)