torsdag 21 juni 2007

I väntans tider

Efter en cykeltur i ljuva sommarvindar blandade med hot om regn, med T som ett medföljande paket därbak, sitter jag nu här igen och inser att det är midsommar i morgon. Den stora Förväntardagen. Dagen med sill och potatis. Nubbe och glada skratt. Utsikt över vattnet och mängder av jordgubbar. I år blir det annorlunda. Vi ska packa lilla picknickkorgen och bege oss ut i naturen med dotra i bärstol på ryggen. Titta på fåglar och träd. Äta en blåbrig kanelbulle och dricka solljummen saft. Lukta på sommaren och smekas av vinden. Ibland kan stora sällskap och planerade middagar få mig att vilja krypa in i mitt skal för att stanna där tills festen är över. I morgon är en sådan gång. Det händer inte ofta, men lite då och då vill jag bara vara ifred och njuta av den lilla bit av liv som jag har skapat åt mig själv. Och min familj är just nu min allra bästa bit liv.
Nu väntar jag bara på att sötaste sambon ska komma hem från en arbetsdag i Umeå, att T ska vakna med ett leende och roa mig en stund och på inspiration för skapandet av morgondagens picknickmat. Jag vädrar kärlek, glada skratt och vår första midsommar som liten familj. Ingenting har nånsin luktat godare.

Med detta önskar jag er alla en alldeles underskön midsommarafton i vilken form den än bedrivs. Och kom ihåg: nu blir det snart bara mörkare. Och mörkare. Och mörkare. ;-D Njuuuut!

Foto: Privat

6 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Tack det samma, vännen! Det låter UNDERBART med ert midsommarfirande! På något vis var midsommarafton viktigare för så där 5-10 år sen...
Hoppas vädret blir precis så som du beskriver! Här åskar och blixtrar det... och de har hotat med regn i morgon... Men det gör mig inget, faktiskt.

Jag såg din fråga om scrapböcker! Kul! :-) Det finns inget bättre än att få dra ner någon ny i scrapträsket! *moahahahaa*
Det är så kul att scrappa. Och en sån hälsosam terapi... finns bara en baksida och det är de ekonomiska biten. För man blir köpgalen, jag lovar!
Så, nu när jag varnat dig så kommer här lite tips som jag sökt fram på scrappiz.se:
* Stora boken om scrapbooking (Läsförlaget) Verkar kanon som nybörjarbok!
* Designing with type av scrapföretaget Autumn Leaves.
* A designers eye for scrapbooking av Ali Edwards Ganska grafisk design. (vill du låna denna av mig så går det jättebra. Jag kan skicka den imorgon!)
* Clean and simple scrapbooking: The sequel av Cathy Zielske. Hon har skrivit två böcker verkar det som och de är båda väldigt lovordade på scrappiz.
* 52 Scrapbooking challenge av Elsie Flannigan. Elsie's blogg (för att se den busiga freestyle-stilen som boken håller): http://elsieflannigan.blogspot.com

Annars kan jag rekommendera internet! ;-)
www.scrappiz.se är en guldgruva!
http://twopeasinabucket.kaboose.com har ett digert och inspirerande galleri där du lätt hittar vad du gillar och inte gillar för stil!
Kika på min länksida, där hittar du lite utländska scrappare + en massa härliga svenska scrappare. Det bloggas till förbannelse om scrapbooking!!! ;-)
Och tidningar! Jag kan känna att jag får mer ut av internet och tidningar än av böcker... därför har jag inte så många böcker.
Om du är ekonomisk så kan du bli medlem på scrappiz och ställa frågan under privatannonser om det är någon som vill sälja någon scrapbok för en billig peng. Där säljes böcker ibland, vet jag.

Suck, nu är jag så trött att ögonen är dimmiga. Får sluta för i kväll. Men fråga igen om jag varit oklar!

Trevlig midsommar!

Nybliven sa...

Åååh. Tack igen! Tackade just på din sida men nu tackar jag igen. För det var ju inte meningen att jag skulle hålla dig midnattsvaken pga scrapförfrågningar. Testar nu den första boken du föreslagit - bara 149:- på CDON så det kändes överkomligt som utesommarlektyr!

Och det är det här med risken med scrappandet som jag är lite orolig för. Jag vet hur köpgalen jag har blivit tidigare när det gäller saker som pennor, papper och klistermärken etc till fotoalbum och befarar att det kan bli en (MYCKET!) dyr historia det här... men jag har ju så mycket fina kort som jag vill göra fina saker med. Dessutom blir det snabbt till bra presenter = man kan säga att man tjänar på hela grejen!

Nåväl, nu ska jag också sova och drömma om midsommartrollet i skogen! Fira mysigt och må väl!!

Anonym sa...

Gud vad härligt det lät! Hade inte regnet öst ner så hade en picknick med solljummen saft varit toppen!!

Nybliven sa...

Hur härligt som helst. Solen skiner och vi har redan hunnit göra en massa praktiska göromål utan minsta tanke på drink och dans kring stång. Nu ska vi ut i skogen och lukta lite... ha det så skönt i smattrande regnet!

Anonym sa...

Tack! Önskar dig en fortsatt skön midsommarhelg :D

Nybliven sa...

Detsamma önskar jag dig! Fastän jag är lite sent ute och helgen nu är över och övergår i vanlig vardaglig vecka igen närsomhelst... Inget bloggande i midsommarhelglig anda. Bara solbadad näsa och god mat. Tack ändå för önskningen!!