torsdag 14 juni 2007

Utredning

Jaa.. måste bara göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg som söta människor kommenterat. Jag förstår att det kan vara lätt att tro att tankar på "något bättre" ockuperar mig som ständiga inneboende. Så är faktiskt inte fallet. Men jag tycker att det är oerhört fascinerande att människan i många fall drivs av tanken att "alla andra har det bättre än jag". Tänk om det vore så lätt att människan i stället kunde vara övervägande nöjd och stolt över det hon har och lyckats åstadkomma i sitt egna liv.
Jag kan såklart inte förneka att jag också hamnar i tänket ibland men det visar sig sedan (nästan alltid) att det man tänkt och idealiserat så länge inte alls stämmer överens med verkligheten. Alltså är det bättre att njuta av häret och nuet!

Men tänk att trots att jag nu sitter här och låter så vettig och snusförnuftig så längtar jag återigen efter att T ska vakna. Då jag så sent som för en timme sen längtade efter att hon skulle somna. :-S Ska nog ta och läsa lite i den där boken ändå...
Tack Christina och Marie! Raringar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

I vissa stunder har jag grymt lätt att falla den gropen "alla har det bättre än mig". Det dumma och idiotiska i dessa situationer är ju att jag alltid jämför med någon som just är mycket bättre i det jag då just då anser mig vara dålig på.

Det går liksom aldrig att riktigt "vinna" helt enkelt.

Jag kommer ju hem i helgen. Har du lust att träffa mig på måndag??

Kram
Kajsa

Nybliven sa...

Gigantisk lust! :-D Var/när/hur vill du ses. Eh, du är ju online. Tar det på MSN...

Och ja. Visst är det intelligent att man alltid jämför sig med den som är absolut bäst inom respektive område. Inte samma person hela tiden utan the Top Dog på varje grej liksom. Mycket smart och självbevarande!

Men du vet väl att med erfarenhet kommer klokhet och insikt!? Måste nog skynda mig att åldras... ;-)

Åsa sa...

Förstod precis vad du menade, tänker själv ofta så.

Nybliven sa...

Så bra att du förstod. Det gör väl de flesta va!? Tänker så alltså. Även om man inte låter tankarna styra en helt. Jag ville inte låta som en gnällmaja som inte var nöjd (därav behovet att reda ut). För det är jag ju. Oftast. Men ibland låter jag mig frossa lite i bättre-tankarna. Det måste vara ett behov som människan har?