fredag 15 juni 2007

Kärlek och glädje för hela slanten

En liten rapport om Den lilla tjejen som raskt håller på att bli Den stora tjejen. På senaste BVC-besöket mätte hon 72 centimeter och vägde nästan 9 kilo. Sen vi flyttade in henne i sitt egna rum för ett par veckor sen sover hon hela nätter, dvs från 19 till ca.7, helt utan knorrande. Jag håller fast vid att det var jag som många gånger väckte henne under den sovrumsdelande tiden och inte tvärtom. Skit också att man inte förstår bättre ibland. Nu sover vi båda som små (nåja, en stor och en liten) grisar och sommarlivet leker. Den tredje familjemedlemmen har ju alltid sovit som en gris och räknas därför inte med här. Trots att han är en mycket söt sovande gris.

En förmiddagslur och en eftermiddagslur hinner hon också med á 1,5-2 timmar stycket (kanske inte tid nog att scrappa va, Lily?) då jag hinner läsa bok eller blogg för allt vad tyget håller.
Hon älskar fortfarande att vara ute och titta på träd samt att prata vilket hon gör i stort skett konstant. Inga riktiga ord ännu men hon härmar ljud för brinnande livet. Sötnosen.
All mat är god och intas i största möjliga dialoganda, kladdar gör hon mer än gärna med diverse bordspill och allt gött som ramlar ner i haklappen. Vi har alltså gett upp städningen då man hinner njuta av ren frukt i ungefär 32 minuter efter varje rengöringstillfälle.

Hon är allmänt en glad liten människa som älskar bus, alla människor och ej-så-skön-sång. Humöret kvarstår. Om möjligt ännu hetare. Hon vet vad hon vill och kompromissar inte ens en liten smula.
Den livliga lilla kroppen sprattlar omkring hela den vakna tiden. Hon gör fortfarande inga försök att ta sig framåt. Hon sitter där hon sitter och jag antar att all energi i stället går åt till att flaxa med ben och armar och till att åstadkomma höga ljud.
Att gosa är fortfarande ingen favorit och när man tvingar sig på henne i puss-och-kram-syfte trycks man lika snabbt bort eller får en välplacerad snyting av en liten näve. Men hon ger efter nån gång då och då och nu ibland på kvällen när man har riktigt tur kan hon lägga ner det lilla huvudet på den lyckliga förälderns bröst och mysa en liten stund. Mysigaste, finaste, mjukaste lilla bebisbarnet.

Fylld av moderskänslor ska jag nu ta och baka en kaka till mitt vikariemöte och eventuellt förbereda middagen som föräldrarna ska bjudas på i afton. Önskar därför alla som läser en RIKTIGT:


Foto: Privat

2 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Ska hålla mig kort här ;-)

1. Kanon att lilla T sover hela nätterna. Och du också.

2. Du hinner scrappa MASSOR om hon sover så mycket om dagarna! WOW! ;-)

3. Brås hon på mor sin med humöret, tro? :-)

4. Ha en jättebra helg, du också! Eller ja, hela familjen "mycket söta sovande grisar".

Kram från Marie

Nybliven sa...

Här ska inte hållas kort. Jag gillar långt! Långt är underhållning i tråkiga tider! Långt är vardagsfest och stora leenden framför dataskärm! :-)
Men ska försöka jag också. Bara för den här gången...

1. I love sova hela natten!!!
2. Jo, men jag måste ju börja och DET tar tid. Ska köra lite självpepp dock!
3. Hon brås nog både på sin mor och sin far. Starka viljor till både höger och vänster här hemma!
4. Det ska jag minsann. Första ölen på puben sen förlossningstider ska intas med bästa vänner i morgon. Längtar nästan ihjäl mig! Nu återstår bara bön till solgudar.

Kram och gonatt (om ett par, tre timmar i alla fall)! *C