tisdag 29 maj 2007

Blomsterflickan med de svarta fingrarna


Jag som aldrig varit intresserad av det här med växter och som till och med nästan dödat mina garderobsblommor i omgångar känner blomsterinspiration. Jag vill se saker växa vilt, vårdat, i krukor och i land! Jag vill ha blommande, gudomligt doftande syrener och häggar på gården. Jag vill ha små hörn där jag kan gå och hämta solvarma jordgubbar och smultron och sura, men läskande, rabarber. Jag vill ha en lummig, prunkande häck som helt döljer den fula trafiken utanför. Jag vill ha en stor grön hörna där jag kan smyga undan ett tag till en alldeles egen solstol och läsa en bok eller två. Värst av allt: jag vill ha det NU. Några mirakelträdgårdsmästare i farten?

Foto: Privat

3 kommentarer:

Cissi sa...

Hade det varit en skylt du hade behövd hade jag kommit med en gång;) Men blommor, det är verkligen inte min grej. Hälsn. Ännu svarta fingrar...

Anonym sa...

En varning utfärdas i all stillhet för hägg, som är så vackert och doftar underbart DÅ KOMMER SPINNMALSLARVEN eller vad f-n den heter och väver in allt som ett spökträd. Jag hörde att det är pga klimatförändringarna som vi får problemet allt oftare här uppe, det är så varma vintrar att djuren överlever. Ha en bra kväll.

Nybliven sa...

Cissi Skyltmakare: Kanske kan du göra verklighetstrogna skyltar som föreställer mina drömmars trädgård in real size och så kan jag bara ställa ut dem på önskad plats runtom på gården!? Det vore ju en helt perfekt lösning på svartfingersproblemet!

Emma Trädgårdsmästare: Jag har faktiskt tänkt lite på den där äckliga spinnmalslarven och minns hur den förvandlade halva Umeå till spökstad i fjol men jag vet inte... jag tror att lukten väger upp alla larviga (hehehe) risker. Kanske i kanten av gården så de inte kan hoppa över till andra träd alltför lättvindigt!?