söndag 6 maj 2007

Så var det det här med jämställdhet...

Jag har, ända sen jag hade den där stora magen förra året, funderat EXTRA mycket och intensivt på könsroller i vardagen; medvetna såväl som omedvetna. Jag vill så gärna undvika att ramla i fällan och omedvetet forma våra barn (än så länge vårt enda barn) in i traditionella tjej- och killroller. Jag vill inte att de om några år ska ha analyserat fram en bild av att "hemma hos oss är det mamma som lagar mat och städar och pappa som kör bil och hugger ved".

Men det är svårt. Inte kanske just att undvika den absolut mest stereotypiska könsrollsfördelningen. Men detaljerna O! detaljerna. Många bitar av könsförtrycket sitter så djupt rotat att det är svårt att hejda sig ibland. Både för mig och för andra. Som när ens barn får vara kille bara för att hon har blå/grå/gröna kläder på sig. Som när jag nästan (men bara nästan!) uttryckligen utbrister till en väldigt stökig och skränig elev att man inte ska bröla på sådär när man är tjej (trots att killarna gör det på andra sidan klassrummet). Som när man får sneda blickar när man kräver av sin sambo det som man förväntas göra själv. Och dessutom inom den egna familjen.

Ja, det är klart att jag förstår att det inte går på en kvart sånt här. Och det är klart att ens föräldrar har vuxit upp med andra ideal och därför ser lite annorlunda på saken. Ms mamma tycker till exempel att det är hennes "skyldighet" att fixa allt där hemma med konsekvensen att maken varken dammsugit eller lagat mat på 25 år. Ej heller diskat efter maten. Mina föräldrar är det lilla snäppet mindre könsaktivitetsbegränsade och jag har faktiskt sett pappa både dammsuga, plocka undan och laga mat ibland och mamma älskar att hålla på med veden men det är ändå stor skillnad. Det är stor skillnad även hemma hos oss men lite mindre är den allt och blir förhoppningsvis ännu mindre med tiden. Min hund är inte så gammal ännu och kanske hinner lära sig sitta innan det är "för sent"...

Det värsta tycker jag är när folk i ens omgivning förväntar sig att JAG, som tjej, ska göra vissa saker och nog tycker att jag kör med "stackars" M när jag ber honom fixa vissa grejer. Trots att det är vårt "avtal". Han vill att jag ska säga till honom vad han ska göra för att han inte alltid fattar det själv (konstigt nog men det är faktiskt en helt sann upplevelse av situationen för honom) men ändå vill bli bättre på att jämna ut skillnaderna. Så vi försöker bäst vi kan, får syrliga kommentarer och ogillande blickar ibland men det kan jag leva med. Så länge jag slipper bli en passaupppåallaihemmet- kvinna.

Vi försöker tänka på att samsas med bilkörandet även när vi båda åker med och städning, tvätt, matlagning och annat tråkigt kämpar vi på med dagligen för att tryckutjämna. Det är ju trots allt inte konstigt att det krävs en andra uppfostran i frågan då han den andre vuxit upp i mansuppassandets tecken.

Få frågor finns det som upprör mig så som dessa oförtjänta orättvisor i både hemmet och samhället men jag respekterar ändå de som vill ha det på annorlunda vis. Eller snarare på det gamla vanliga viset från förr. Leva kvar i de gamla könsrollerna när man faktiskt inte behöver acceptera dem. Jag förstår det inte men jag respekterar det och tycker att det är fantastiskt att kunna lösa situationen så att alla inblandade blir nöjda trots skillnader.


Själv kämpar jag frenetiskt på för att jag ska ha det precis lika bra och väl förspänt som männen i min omgivning men det är sannerligen inte så lätt som det borde. Vi försöker dock att, redan från början, visa babygirl att det inte finns vissa saker som mannen "måste" göra och vissa som kvinnan förväntas ta itu med. Det är ju det där med att leva som man lär. Svårt. Så svårt. Så svårt.


Bild: Åh, jag minns verkligen inte var de kommer ifrån dessa underbara tu. Kan någon tipsa?

5 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Vi funderar över liknande saker, märker jag... När jag fick vårt andra barn (första barnet flicka, andra barnet pojke) märkte jag att bor en liiiiiten feminist i mig. Vi har alltid varit hyfsat jämnställda, min sambo och jag... han diskar, tvättar, dammsuger, stryker tvätt... självmant. Och vi har båda jobbat för att bli jämnställda... sen att han är mer intresserad/har mer kunskap om tex bilar (där jag är helt grön) och jag är utbildad till skräddare och därmed syr det mesta här hemma... fast knappar syr han i själv! Det är svårt det där.
I ock med sonens födelse satte ännu större frågor igång i mitt huvud. Jag klippte gräsmattan HELA förra sommaren (typiskt mansgöra hemifrån både på sambons och min sida) och jag bytte från vinterdäck till sommardäck, något varken min eller sambons mamma någonsin gjort!! Och vi skiftas om att köra bil - jag kör inte bara när sambon är alkoholpåverkad, som min mamma gör.
JÄTTEVIKTIGA saker att skicka vidare till sina barn. Tjejer och killar har samma förutsättningar! Därför köper vi både "killiga" och "tjejiga" leksaker, sonen har en egen docka och dottern har bilbanor och verktyg... Men så blev Agnes fyra år och det ska bara vara strumpbyxor, kjolar, prinsessor... rosa... toffsar i håret... Fast jag inbillar mig att jämnställdhet är MER än blått och rosa... Visar man hemma att oavsett kön så kan man göra allt, det handlar mer om handlag och intresse. Att man försöker och att man är medveten. Då tror jag att man kommit långt. Vi gör mycket saker ihop, lagar mat ihop, städar tillsammans, rensar ogräs tillsammans... att vara ett team och jobba mot samma mål - det tror jag är viktigt!
Tråkigt att nära reagerar med att tycka synd om sambon... det är väl inte synd om honom att han blir självständig, att han kan greja vardagssysslorna. Min systers man vill lära sig att tvätta men min syster vågar inte låta honom göra det så hon har aldrig visat honom. KNÄPPT!
Våra familjer höjjer också på ögonbrynen... när de tackar mig för maten och jag säger att det är Robert som gjort varmrätten och jag som gjort efterrätten... men nu har de vant sig lite, tror jag.

Att bli förälder innebär nog att man lätt kommer in i de gamla könsrollerna... jag minns att jag funderade mycket över det när vi fick första barnet och jag var föräldraledig. Det hjälpte ENORMT att sambon var föräldraledig, även om det bara var tre månader med första barnet. Han fick komma in i rutinerna på ett helt annat sätt än när jag var hemma och hitta egna lösningar... det gav honom självförtroende!
Inte är det synd om honom! Oj, vad långt det blev...jag behövde ventilera det här! Viktiga saker!

Ang. din hälsning i gästboken (tack!): Vi ska fundera ut och ha kommentarer även på senaste nytt-sidan, bra att du sa till!! Och vad kul att du är i startgropen till att börja scrappa! Det är en jättebra hobby!!! Hör bara av dig om du behöver tips på internetsidor eller limprodukter... eller vad det nu kan vara!!!

Soffan sa...

Hej Cissi! Vad häftigt att du hittade mig! Jag har tänkt mycket på dig och hur allt är i Piteå och med lilltjejen! Måste läsa din blogg så att jag får veta!
Vi kommer också till Piteå. Om tre veckor flyttar vi norrut och då ser jag fram emot att starta ett nytt nätverk! Om jag får något jobb vill säga... Har sökt och nu väntar jag bara på SAMTAL. Svår ångest...
Vi hörs! Många kramar!

Nybliven sa...

Va roligt!!! Då kanske vi blir arbetskamrater framöver!?! *hoppas*
Vi MÅSTE verkligen ses och uppdatera varandra lite! Kanske blir det nya nätverket häruppe laddat med tapas och sangríakvällar i den norrbottniska solnedgången!?

Superkul! Verkligen! Hör av dig när du har tid och lycka till med samtalen!!
*C

Nybliven sa...

Och Lily:
Klart att det blev långt det ÄR ju så himla viktiga grejer det här! Jag tror precis som du inte heller att det handlar om blått och rosa utan mer om dessa viktiga små könsöverskridande handlingar vi utför i vår vardag. Helst då tillsammans förstås men också individuella sådana, helt otypiska den traditionella könsrollen.

Det handlar inte ens om att vara feminist eller inte, tycker jag, utan mer om att man vill att ens barn ska få njuta av helt öppna dörrar när de växer upp! Inga knäppa begränsningar som funnits med i urminnes tider...

Men tänk så mycket fortare utvecklingen i frågan skulle gå om alla insåg att den fanns och gjorde den viktig. För det handlar väl först och främst om medvetenhet och viljan att förändra!?

Vi har allt att vinna och inget att förlora vi på den mindre fördelaktiga sidan av repet! Och visst är det väl tur att det finns såna kloka människor som du och jag (och en massa andra nästan lika kloka girls and boys) som blåser lite extra för att få igång förändringens vindar!!

Marie - Med mina händer... sa...

Åh, vad vi är smarta! ;-) Skitbra skrivet! Jag håller med fullt ut!!!